نسل طوفان

وبلاگی برای معرفی شهدای آبادان و خرمشهر

وبلاگی برای معرفی شهدای آبادان و خرمشهر

نسل طوفان

این وبلاگ به جهت معرفی شهدای آبادان و خرمشهر با ایده فکری خادم الشهداء حاج احمد یلالی و همراهی شاگردان ایشان راه اندازی گردید.

نویسندگان

خبرگزاری شبستان: مدیر کانون تخصصی ایثار و شهادت خوزستان، از برپایی نخستین نمایشگاه عکس شهدای سینما رکس با عنوان شقایق های سوخته در آبادان خبر داد.

احمد یلالی، مدیر کانون تخصصی ایثار و شهادت خوزستان و کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم آبادان، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: سابقه برپایی این نمایشگاه برمی گردد به سال گذشته که هجمه جدیدی از سوی نیروهایی که معتقد به انقلاب نیستند در خارج از کشور مطرح شد و توانستند از ضعف ما در خصوص بزرگداشت سینما رکس استفاده کنند و این جریان را به جریانات مذهبی فعال در زمان شاه نسبت دادند.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس اعضای کانون تخصصی ایثار و شهادت خوزستان و کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم آبادان، با استفاده از نظرات مثبت و منفی مردم، منابع مکتوب و تصویری، آرشیو روزنامه ها در زمان حادثه و... تحقیقی در این خصوص انجام دادند و همچنین ستاد بزرگداشت سینما رکس با حضور تعدادی از ادارات و سازمان ها در آبادان تشکیل شد که کانون باقرالعلوم آبادان یکی از اعضای ستاد بود.

وی با بیان اینکه در این ستاد در خصوص آماده کردن نمایشگاه عکس برنامه ریزی شد، افزود: این نمایشگاه به سیر عمکرد رژیم پهلوی از چند کشتار بزرگ رژیم شاه در شهرستان های مختلف در مقابل نیروهای انقلابی می پردازد که از 15 خرداد 42 آغاز و وقایع کشتار مردم ورامین و اصفهان، انقلابیون مشهد، 17 شهریور و میدان ژاله در تهران، آتش زدن مسجد کرمان مطرح می شود تا به حادثه سینما رکس آبادان می رسد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم آبادان، عنوان کرد: در این نمایشگاه در بحث سینما رکس عکس های شهدای سینما، فضای داخلی و بیرونی سینما رکس، تظاهرات مردم بعد از واقعه آتش زدن سینما، زمان دفن شهدا، مصاحبه هایی که آن زمان در نشریات با خانواده شهدا انجام شده، پیام های امام خمینی بعد از واقعه سینما رکس و... نمایش داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه عکس شهدای رکس متشکل از30 تابلو شاسی در اندازه 70×50 می باشد که به مدت یک هفته در پاساژ رکس آبادان برای بازدید عموم برپاست، اذعان داشت: دیدار مسئولان شهرستان و بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدای سینما رکس، غباروبی مزار این شهدا و... از دیگر برنامه ها بزرگداشت شهدای سینما رکس است.

 

وی در این نمایشگاه همچنین دو بنر در اندازه 2× 16متری نصب شده و در آن اسامی تمام شهدای سینما چاپ شده، ادامه داد: آمار دقیقی از تعداد شهدای این واقعه در دست نیست و طبق آماری که آن زمان اعلام شده تعداد این شهدا 377 نفر است که چند تبعه خارجی نیز در میان آنها بوده ولی با توجه به شواهد این تعداد بیش از این هاست.

 

مدیر کانون تخصصی ایثار و شهادت خوزستان، خاطر نشان کرد: در آمار دیگری تعداد شهدای سینما رکس آبادان 382 نفر است که از این تعداد 109 نفر دارای مزار هستند و مابقی به صورت دسته جمعی دفن شده ‌اند و همچنین تاکنون 217 پرونده از شهدای سینما رکس در بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی